Co oznacza „zbilansowana dieta”?

Termin zbilansowana dieta odnosi się do prowadzenia zdrowego trybu życia i sposobu odżywiania, który polega na dostarczeniu do organizmu wszystkich składników i minerałów niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Odpowiednio dobrana dieta dostarczy nam energię, wpłynie pozytywnie na samopoczucie a także pomoże w walce o upragnioną sylwetkę. Aby ją zastosować, należy dostosować swój dotychczasowy tryb życia do kilku, następujących zasad:

1. Ilość jedzonych posiłków

Przyjęto, że zdrowa dieta powinna składać się z trzech głównych posiłków (śniadania, obiadu i kolacji) oraz dwóch przekąsek zjadanych pomiędzy nimi, które pozwolą zapobiec późniejszemu podjadaniu. Najlepiej, aby były to zdrowe smakołyki np. suszone lub świeże owoce, orzechy, nasiona. Należy pamiętać, iż ilość spożywanych dań jest kwestią indywidualną dlatego też powinna być dostosowana do indywidualnego trybu życia prowadzonego przez daną osobę jej płci, wieku oraz stanu zdrowia.

 

zdrowa dieta

2. Godziny spożywania

Zaleca się, aby pierwszy posiłek został spożyty nie później niż godzinę po przebudzeniu a ostatni do dwóch godzin przed zaśnięciem. Przerwy w jedzeniu nie powinny być dłuższe niż 3 godziny. W innym przypadku, organizm zacznie magazynować tłuszcz w celu zabezpieczenia się przed późniejszym brakiem w dostarczeniu kalorii.

3. Dostarczane składniki

Aby zachować zbilansowaną dietę, należy pamiętać o różnorodności spożywanych posiłków. Podstawowa dieta powinna składać się z białka, węglowodanów, tłuszczy, witamin, błonnika oraz składników mineralnych. Z najnowszych badań wynika, że energia dostarczana organizmowi powinna pochodzić z następujących źródeł:

10-20% z białek
20-35% z tłuszczów
50-60% z węglowodanów

 

nawodnienie organizmu

 

W diecie człowieka równie ważną rolę odgrywa nawodnienie dlatego nie należy zapominać o wypijaniu dziennie co najmniej 1,5 litra wody. Najlepiej, aby była to woda mineralna. Gazowane i słodzone napoje lepiej odłożyć na półkę.
Istnieje wiele zdrowych zamienników dla powszechnie używanych produktów. Aby pozytywnie wpłynąć na swoje odżywianie i zbliżyć się o krok do zdrowej diety zaleca się stosowanie zdrowych zamienników codziennych produktów. Na przykład zamiast cukru,możesz sięgnąć po łyżeczkę miodu.

Aby nasz organizm czuł się jak najlepiej nie wolno zapomnieć o odpoczynku. Dorosły człowiek, do pełnego wypoczęcia potrzebuje od 6 do 8 godzin snu dziennie. Ważną rolę odgrywa również aktywność fizyczna, która powinna trwać minimum 30 minut dziennie, w różnej postaci (spacer, jogging, ćwiczenia na siłowni). Zastosowanie wszystkich wyżej wymienionych zasad zapewni ci zdrowie na długie lata, należy jednak pamiętać aby przed podjęciem opisanych kroków dostosować dietę do swoich indywidualnych potrzeb a także poznać swoje ciało i jego wymagania.